Direktlänk till inlägg 12 maj 2008

Från ett Getto till ett annat!

Av Christoffer - 12 maj 2008 18:36

Wzup everybody!


 Tänkte hjälpa alla lite på traven som funderar på att dra till Dublin och leva och jobba någon månad! Jag åkte ju hit utan att veta ett skit kan ju både vara kul och dumstridigt, beror på hur man ser på det! Men så här ligger det till:

Vill man jobba i Dublin måste man ha ett "Personal Public Service" nummer (PPS:nr) (jag hade tur och fick ett jobb utan pps nr). För att få ett pps nummer måste man ha en räkning på hyra eller el med ditt namn på, alltså du måste bo någonstans. Man kan göra som jag gjorde och hänvisa pps:nr pappret till min jobbadress, men nu när jag ska öppna ett bankkonto (då måste man ha ett pps:nr) så säger de att adressen på pps:nr pappret måste vara en bostadsadress och inte en jobbadress!

Så jag fick tipset av bankmannen att säga att min väska med pps:nr pappret i blivit stulen, och att måste skicka ett nytt till min bostadsadress, och på så sett har jag en bostadsadress på mitt papper. Sen måste jag till The taxoffice så de kan räkna ut vad jag ska betala i skatt.

Jag säger bara VILKEN SOPPA! och ingen jäkla minestrone soppa utan vi snackar purjolöksoppa!!!


Alltså, ska du till Dublin och jobba: se till att ha tid på dig att fixa allt =)


 Lite kul att man åker från Kroksbäcksgettot i Malmö till ett ännu värre getto i Dublin, vi snackar tjocka singelmammor som ser megaslitna ut med 4-5 ungar med sig, och dom är riktigt många här! Husen ser ut som skit och polisen är här tydligen riktigt ofta (ja pappa, ännu oftare än på Kroksbäck =)

Men vi har det bra på vår lilla takterass ändå. Satt och var social igår = 5 brassar sitter och snackar portugisiska och jag sitter med, lite då och då säger de på knagglig engelska vad de pratar om =)


det är rätt bra, jag är typ bäst på engelska i hela huset, inklusive grannhuset, inte ofta man kan skryta om det!!


(Gatan utanför dörren, vårt hus, AbraKEBABra - riktigt bra namn på ett Kebebhak)

 
 
Ingen bild

Pappa

13 maj 2008 12:39

Hur är det med brandkåren då - kommer den lika ofta som på Kroksbäck??? :-)

 
Ingen bild

Pappa

13 maj 2008 12:43

Du tjänar bättre än de flesta.
Du kan åka vart du vill i världen (Billigt dessutom)
Du väljer att bo i slummen på Irland.
Vad har jag gjort för fel???

 
Ingen bild

Matilda

13 maj 2008 13:25

Du verkar ha det riktigt najs, kul att du kom iväg! Ta hand om dig vännen, kramar.

 
Ingen bild

bloggowner

14 maj 2008 15:36

Nä, det är sant, brandkåren är nog oftare på Kroksbäck =) Man lever i sin lilla skyddade värld med flyget, bor på fina hotell och så. Omväxling förnöjer! =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christoffer - 13 september 2009 23:01

Tuffa grabbar med bra balans... inte jag alltså!      Buonanotte      ...

Av Christoffer - 6 september 2009 18:04

Hallå alla söndagströtta!   Klockan är 6 och man har inte gjort något idag, visserligen jobbat en tur men inget värt att skriva om.   Skolan har satt igång igen, 2 år kvar innan man är byggingenjör på riktigt, det går fort.   Stiffeaway har gått ner...

Av Christoffer - 27 augusti 2009 19:30

God eftermiddag alla nyvakna!   Själv är jag inte nyvaken, inte jobbat men ändå åstadkommit en massa idag, träffat folk, renoverat, tränat, känns bra när man känner sig duktig! =)   Tyvärr börjar motorcykelsässongen lida mot sitt slut (iaf om några m...

Av Christoffer - 24 augusti 2009 00:38

Äntligen blev det av... I lördags sprutade det testosteron ur öronen på 21 krigssugna grabbar vid Löddeköpinge! Anledningen var Paintball. En riktigt rolig eftermiddag med pulsen på topp när kulorna ven bara centimetrar från huvudet, ibland, och ibla...

Av Christoffer - 14 augusti 2009 03:04

Idag ær det MALMØØFESTIVALEEEEN!!

Presentation

Omröstning

Sensation White kommer åter till Köpenhamn i år och gissa vem som kommer vara där!!? Kommer du??
 JA!
 naaää

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards